måndag 9 maj 2011

Crozes-Hermitage Cuvée Albéric Bouvet 2006, Gilles Robin



Här är ett vin som har hängt med oss ett tag. Vi plockar en flaska då och då och har alltid tyckt om det. Nu var det ett tag sedan sist och vi undrar hur det står till med gubben Bouvet idag?
Nosen öppnar med urtypisk syrah frukt och lite hederlig stallbacke. Här har vi mogna björnbär, viol, varm backelit och fin örtighet. Mogna hallon och körsbär skiner igenom och i eftersmaken lite bittra körsbärskärnor. Lite strikta tanniner och bra syra ger ett slankt och ytterst drickvänligt vin. Inte stort, men ett riktigt bra matvin. Bästa flaskan hittills! När jag nu googlade på vinet så hamnade jag hos Nettare e gioia  och en post som jag tror var den som fick mig att prova vinet första gången. Läs och njut, någon mer än jag som saknar nettares närvaro i bloggsfären?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar