söndag 10 april 2011

Chateau Peyrassol Rosé 2009


Ett säkert vårtecken - årets första rosé. Som i detta fallet är en av förra årets favoriter. MM har funderat. Hur har den klarat den långa och bistra vintern? Är det lika gott som vi kommer ihåg? Lika läskande? Frågorna hopar sig och för att inte behöva gå i ovisshet så drar vi korken, eller rättare sagt MM drar korken och jag serveras blint - bokstavligt talat. Inte kika! 
Jag får ett svalt glas i handen. Nosen är frisk och fruktig, hmm, lite åt inlagda päron, fin härlig mineralton, lite honung och tropsik frukt. Något vitt med viss mognad? Jag tar en klunk och får friska röda bär. Jordgubbe, hallon, lite kryddighet och mineral. Frisk, sval med fin syra, sammets tanniner och en behaglig munkänsla. Inte vitt alltså. Rosé, men vilken? Jag vet vad som finns i skafferiet med jag lyckas inte pricka rätt. Med facit i hand så tycker jag det här vinet nu är ännu bättre, att det blivit mer harmoniskt med lite tid. Gott! En riktig fin törstsläckare och ett förnämligt vår och sommarvin. Vi drack till hallomipanerad kycklingfile och ratatouille - perfekt! Vinet är vackert laxrosa, som sig bör, och består av en blandning av grenache, cinsault och syrah. Bristly Wines importerar. Finns fortfarande att finna via BS på SB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar