söndag 2 januari 2011

Barbaresco 2004, Produttori del Barbaresco

Som av en tillfällighet så tog de slut ungefär samtidigt. Året 2010, och Barbaresco 2004 från kooperativa Prudottori del Barbaresco. Att året tar slut kan man ju stå ut med, det kommer liksom ett nytt runt hörnet. Kanske är det likadant med vinet, de lyckas leverera i de flesta årgångar jag provat, men just 2004:an är ju så rasande fin. Jag avundas er som har kvar i källaren och lyckats hålla korkskruvarna borta, jag tror nämligen att vinet kommer fortsätta vara bra ett antal år till, den känns fortfarande väldigt pigg och alert.
Här finns alla ingredienser till en klassisk Nebbiolo: Klunkvänlig struktur, slank men med bra tanniner och härlig syra, nyponfrukt, violer, salmiakbalk, lite lösningsmedel, en rar bukett örter och lite syrliga körsbär. Underbart! Philipson Wine har fortfarande 2004 Riservor på hyllan. Jag avvaktar (o)tåligt nästa tilbud.



3 kommentarer:

  1. Yes, visst är den bra! Slog till när den nästan var lika billig som 06:an. Har ett sexpack kvar...

    Ps. Den lite bångstyriga 05:an var också rasande bra för några månader sedan.

    SvaraRadera
  2. Kolla in Baricchi's Barbaresco med för just nu billiga 165 SEK hos Carlo. Hann köpa 2004orna för halva priset i Sverige innan de kom på felet (ord 280SEK). Tycker den är fantastiskt men vet inte hur 2006an står sig men jag ska testa så snart kylan lugnat sig lite.

    http://shop.carlomerolli.dk/produkter/17-piemonte/663-2006-barbaresco-docg-/

    En till som testat här.
    http://godavinare.blogspot.com/2010/12/2004-barbaresco-cascina-baricchi.html

    P.

    SvaraRadera
  3. Fredrik, lucky you! Jag tror faktiskt inte jag testat 05:an, den gick oss helt förbi. Kul att de håller nivån.
    P, tack för tipset! Jag testade deras Langhe Nebba 05 och Pinot Nero 03, 04 från Merollis testlåda, men den här är ny för oss. (übersnabb ur blocken att beställa till "reapris", bra jobbat:-)

    SvaraRadera