måndag 27 december 2010

Herren om vinförvaring och ett eventuellt fynd....

Idag har det släpats hem ett as till vinskåp. Kanske beror det på lite för många lediga dagar i följd när man, som av en händelse, kollar blocket och söker på vinkylar. Där dyker det upp, som av en händelse, ett vinskåp från yngre järnåldern med rätt stuk och kapacitet för att trigga igång en köpreflex. Det är bångligt men inte så tungt upplyste den trägne säljaren. Jag har satt ett lågt pris 500 kr!!, för att bli av med skåpet inför en renovering, det behöver vara borta senast Måndag. Så, jag skottar fram kärran ur snövallen längst in på uppfarten, blir tvungen att åka till återvinningsstationen för att dumpa allt bråte som fanns i kärran, bland annat en soffa och lövsäckar från före permafrostens tid. Sonen kallas in för att agera bärare (det skall inte vara så tungt, bara bångligt). 
Väl på plats tror vi först att skåpet är fastbultat i golvet, men det visar sig ganska snart att skåpet inte sitter fast, det är bara stort, bångligt och tungt, jättetungt..
Helt slut och dyngblöta av svett med kramp i både armar och vader så har vi någon timme senare släpat skåphelvetet ner fyra våningar, in i kärran, ut ur kärran och in på plats i källaren. Nu återstår bara frågan, fynd eller fiasko. Enligt säljaren så fungerar kylaggregatet, och det är servat senast 2005. Vi får se. Skåpet är av märket Vinotemp med måtten 207x75x95 och rymmer ca 380 flaskor. Den tar två flaskor på djupet, det var en av sakerna som jag gick igång på. Om allt nu fungerar så kan jag flytta en stor del av flaskorna i skafferiet till den här kylen, och känna mig lite lugnare inför kommande sommar då det i skafferiet nästan stiger till +20 grader under de varmaste dagarna.



Så planerna är att detta skåpet skall hjälpa till att hålla ställningarna fram tills dess jag får tid och råd att göra handling av planerna att bygga ett "vinrum" i inre delen av garagedelen i källaren, och det kan ta tid..Utöver skafferiet har jag idag en kyl från Liebherr som tar ca 90 flaskor där jag stoppar lite känsligare viner och rena långlagringsobjekt. Jag återkommer med rapport om hur det går med detta "nya" skåp. Om det blir fiasko av skåpfyndet så har det i alla fall gett mig ett träningspass som heter duga. Bångligt, jo tjena!  

3 kommentarer:

  1. Hehe ;-)

    Men fiffigt med dubbla lager. Hoppas det funkar som det ska.

    SvaraRadera
  2. Håll tummarna! Jag skall plugga in skåpet i morgon och se vad som händer.

    SvaraRadera
  3. Snyggt kämpat. Ser mycket lovande ut. Skönt med gott om plats för flaskorna. Hoppas nu bara att du får igång den. // Micke

    SvaraRadera