torsdag 16 december 2010

Chianti Rùfina Riserva 2006, I Veroni

Viva Italia, viva Carlo! Vi fortsätter på Chianti temat och provar i kväll en Chianti Rùfina. Jag tror faktiskt att det är första gången som vi provar ett vin från Rùfina, detta det minsta av Chiantis regioner, men samtidigt det högst belägna. Åtminstone har vi inte provat sedan vårt vinintresse väcktes på allvar, och allt dessförinnan är hällt i glömskans vask. Detta vin från I Veroni köptes på plats hos Carlo Merolli på väg hem efter sommarens semestervecka i Skåne och på Österlen. Efter att ha lämnat av dotter med pojkvän i Lund tog vi bron över för lite oseriös shopping hos Philipssons Wine och hos Carlo Merolli. Hos Carlo, denna gentleman med glimten i ögat, anbefalldes detta vin från I Veroni. Det är vi glada för idag. 
Detta är ett vackert vin. Jag gillar färgen som går i djupt mörkt lila nästan åt svart. 100% Sangiovese. Doften går åt det mörka dova hållet. Här finns mörka körsbär, björnbär och vinbär. Faten är tydliga men angenäma. I munnen får vi en fylligt smak av de mörka bären med integrerade fat och en viss kryddighet. Trevlig syra och bra mothugg i bra men snälla tanniner. Eftersmaken hänger i länge. Ett vin att lagra läser jag mig till, men jag tycker definitivt det ger en stor dos glädje redan idag. Detta lägger vi på minnet. Klart värt att följa upp i nya årgångar. Ciao!



1 kommentar:

  1. Döm om min förvåning när jag hamnar på "Herrens" sida efter att ha försökt klura ut om lammracks funkar bra till denna flaska. Kul att bli omnämnd i din vinblogg om än i all hast.

    Hilsen
    Thomas

    SvaraRadera