söndag 5 december 2010

Bourgogne Blanc 2009, Clotilde Davenne

Mycket av inspiration och tips får jag via bloggsfären. I den virtuella vinpressen går det att vaska fram mängder med guldkorn. Otroligt mycket kunnande och sann entusiasm finner jag där. Givetvis finns är också rena amatörer och sådana som skriver för sin egen och de närmast sörjandes skara, som undertecknad. Men det är ju upp till var och en att sålla i denna mångfald. Jag skall nog när jag tänker efter skapa en blogglista här på VPK2881. Jag ser att många gör så och det kanske kan ses som ren service för eventuella läsare, och då får man också tillfälle att propagera för några riktigt bra och läsvärda bloggare. Så gör vi.
En som jag då kommer att rekommendera är Lars Torstensons vinifierat.se. OM ni inte har koll, läs hans historia på bloggen. Han skriver med humor och stilsäkert som det proffs han är och om allt mellan himmel och jord, inte bara vin. Ett vin som han återkommande slår på stora trumman för är denna bas Bourgogne från Clotilde Davenne / Les Temps Perdus. Kanske inte så konstigt när han själv står bakom Terrific Wines som importerar...men det gör han ingen hemlighet av å andra sidan. 
Clotilde startade eget 2005, men har dessförinnan varit vinmakare åt Sverigekändisen Jean Marc Brocard i 17 år, så hon vet nog vad hon pysslar med.
Vinet direkt ur flaskan har en relativt återhållen doft och smak. Trevlig syra med lite citrus, mineraler ett uns ananas och inte så mycket mer. Men, vilket är ganska häftigt, med lite tid och framförallt dag två så är det ett helt annat vin. Det har vuxit två storlekar från XS till i alla fall en M. Vinet har blommat ut med tydliga citrus, mineraltoner, havssälta och lite rundare fruktighet. Från mediokert till bra. 99 kr via beställningssortimentet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar