måndag 6 december 2010

Barolo di Serralunga 2006, Cascina Cucco



Som del i en blandlåda Cascina Cucco från Carlo Merolli kommer denna bas Barolo di Serralunga. När jag letar information så finner jag nästan ingenting om detta vin på nätet. På deras hemsida, se länken i titeln ovan, så utgår jag ifrån att det vin de beskriver som deras "Barolo DOCG" är samma vin som vi dricker idag. Någon som vet ? Med i lådan förutom 2 flaskor av detta vin finns även deras två vingårdsbetecknade viner "Ceratti" och "Vigna Cucco" med i årgångarna 2005 och 2006. Vi har tidigare provat Cerrati 2006 och blivit förtjusta, så förväntningarna var om inte högt ställda så åtminstone lite uppskruvade.


Ur karaffen strömmar doft af fudge och solkräm al la Hawaiian Tropic med kokos aromer. Vadan detta? Superekad modernista Barolo? Efter en stund lugnar det hela ned sig och vaniljorgien ebbar ut men försvinner inte helt. Efterhand börjar lite försiktiga Nebbiolodofter leta sig fram, men ytterst försiktigt och hukande under vajande palmer som dignar av kokosnötter. Smaken är kryddig med återhållen frukt, vi får tallbarr och ett sting av bittermandel utöver de hukande mer druvtypiska smakerna. Tanninerna är massiva och syran rejäl. Efter 4-5 timmar börjar vinet ge sig något, men ligger fortfarande i brygga och är allmänt spretigt och bångstyrigt. 


När jag läser om vinet, om nu mitt antagande stämmer med tanke på namnet, så har detta inte varit i närheten av nya ekfat utan lagrats på 2500 liters Botti i 24-30 månader och sedan på flaska 9-12 månader. Hmm, något stämmer inte här. Hoppas någon med mer kunskap än undertecknad kan bringa klarhet. Jag kommer hur som helst dekantera minst 8 timmar innan provning nästa gång, när det nu blir för jag tror inte vi rör dessa igen på några år. Får se om det hjälper. Dock kommer vingårdsvinerna att provas inom kort för att se hur de beter sig i jämförelse med denna flaskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar