måndag 15 november 2010

Val del Noce 2006 Aglianico del Vulture DOC Donato d’Angelo

Måndag. Regnigt och grått. Efter lång arbetsdag så blir det uppsnoffsade rester. MM är grym på att få till det. Aubergine stekt i olja, lite ostsås tillsammans med sparad köttfärsås och lite pasta blev en suverän måltid. En lasagne light om man så vill. Det känns som det är läge för ytterligare ett prov ur Carlo Merollis "testlåda". En låda inköpt i September i år där han gav prov på sitt sortiment. En påse blandat, typ. 


Jag famlar runt i lådan och fiskar upp denna Aglianico. En tuff liten rackare utgår jag ifrån, kanske för tuff? På flaskan står som likt en varningstext "DECANTING IS RECCOMMENDED" (det står faktiskt så, med två C'n). Ops, här skall decanteras, jag lovar! En snabb luftning genom att hälla fram och tillbaka mellan karaffer får duga för nu. Ur glaset en härligt intensiv doft, här doftar det.. ja vad doftar det, det doftar..gott. Bär, ja definitivt, men också lite åt det mörka dova hållet med lite nötter och så till slut lite viol. I munnen får vi bra syror och barska tanniner. Vinet ger ett rustikt intryck, men kväver inte maten på något sätt, tvärt om. MM gillar detta skarpt från första sniffen. Jag låter mig omvändas efter att först ha varit lite tveksam. Det här är ett riktigt bra och hederligt rödtjut. Hittas hos den gode Carlo Merolli för 115 Dkr (= 115 Sek fram till årskiftet). Tack till de bloggare som guidade mig fram till Merollis guldgruva. Den här vill vi ha mer av. Vi sparar en halva för att se hur det ter sig efter en dygn i karaffen.
Den pimpade bilden kommer från DÁngelos hemsida. Jag var för lat för en fotosession.


Uppdatering, efter ett dygn så är vinet lika virilt som igår men med kanske lite mer tydlig viol och bärton. Känns som det bekräftade alla gårdagens omdömen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar