måndag 22 november 2010

Quintessence 2007, Côtes du Ventoux Château Pesquié

Sex & Drugs & Rock & Roll, som Ian Dury så finstämt skaldade. Så kanske man kan beskriva det här vinet. När vi nu tar ett glas till maten har vinet stått öppnat i 2 dygn. Vi öppnade en flaska i Lördags, smuttade lite, grimaserade lite och lät det stå. Det är ett bombastiskt vin som blåser på med allt det har. Skit i finessen här kommer jag, och jag är jättestark! 80% Syrah och 20% Grenache, en blend vi normalt gillar och det är inte helt fel här heller, till rätt mat och vid rätt tillfälle. Ett grillvinets Mike Tyson som står emot både snålblåst och rök från grillen, men som också kan explodera och bita örat av dig om du inte ser upp..



MEN, när vi idag 2 dygn senare dricker vinet igen så har det lugnat ner sig lite och låter fat och alkohol stå tillbaka för allt som finns därunder. Rikligt med frukt, chark, violpastill, lakrits som tillsammans med bra syror och som sagt ett bra grepp om munhålan gör att jag kan ana mig till, men inte helt förstå, Parkers 93 poäng. Vinet köptes av Philipsons Wine under snabbvisit till Danmark i somras då för 89 Dkr på tilbud, har jag för mig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar