torsdag 11 november 2010

Matteo Correggia Roero 2006



Efter några dagar på konferens, där jag förgäves försökte hitta ett anständigt vin i hotellrestaurangens minimala vinlista, vill jag ha rejäla kvalitetsgrejor till kvällens spagetti och MM's köttfärsås. 

Valet föll på Roero 2006, ännu en favorit från skafferiet. 100 % Nebbiolo och väldigt druvtypisk tycker jag. Här hittar du alla de för Nebbiolo klassiska dofterna och smakerna. Kvällens flaska bjöd på lite snällare och mer harmonisk syra än jag kommer ihåg från senaste provningen och nypon hade fått en mer framträdande position i både doft och smak. Gott!


Bristly Wine importerar, och på deras hemsida kan du även läsa mer om den producenten och sorgliga historien om Matteo Corregia. Men, vingården med hans fru i ledningen fortsätter att göra fina viner. När jag idag läser anteckningarna fån den provning Bristly höll med Correggia i Juni i år så inser jag att jag ännu inte följt upp och tagit hem viner för mer utförlig test som t.ex. La Val Dei Preti Nebbiolo d'Alba 2006, ett vin jag gillade skarpt på provningen. Kanske dags nu, verkar finnas kvar via BS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar