onsdag 24 november 2010

Brigante in fuga 2003, Langhe DOC Pinot Nero Cascina Baricchi

En Pinot Nero från Piemonte, och från ett år som inte var det lättaste för vinmakarna i området, eller för något annat område i södra Europa heller för den delen. I Pimonte så var det i alla fall inte ett idealiskt år för Nebbiolo, jag antar att det samma gällde för Pinot Nero. Någon som kan bekräfta?
Jag har förvisso smakat en del fantastiska viner från Piemonte och 2003.
Roagna, Cappellano och några till kunde få till det, men det krävdes definitivt mer av vinhantverkarna under 2003 än under år med idealiska väderförhållanden.
Nåväl, jag har under två dagar provat denna Pinot Nero. Det är ännu ett vin från Merollis "test" låda. Färgen är klart röd med tegeltoner. Färgen likväl som första doftintrycket skulle för mig lika gärna kunna peka på en Nebbiolo. Här finns lite nyponros, lakits, fat och så körsbär. Körsbär i form av lite bittra kärnor, men även mogna moreller, så där sötmogna på gränsen till jästa, om det verkar begripligt för någon annan än undertecknad. Men vid första klunken så inser man att det är något annat i glaset. Jag tycker att den är rejält kryddig, lite åt det vassa hållet, medel syra och måttliga tanniner. Körsbären går igen i smaken och där finns också en liten men tydlig ton av Sun Maid russin. Det fungerar till maten men det gör många andra också, och mycket bättre dessutom. Absolut inget jag dricker ett glas av enbart för njutningens skull. Vad skönt, ett vin jag kan avskriva från framtida inköpslistor. Ett vin mindre att hålla koll på, för att se det från den positiva sidan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar